Träning för gravida

Under graviditetens gång förflyttas din kropps tyngdpunkt framåt som gör att bäckenet tippas framåt/nedåt och mer svank i ländryggen skapas som gör att muskelobalanser mellan buk- och ryggmuskulaturen uppstår. Kroppen kompenserar detta genom att man får en krökning i bröstryggen och mer svank i nacken, som resulterar i muskelspänningar och i många fall smärta i kroppen.

Att träna under graviditeten har visat sig ha positiva effekter, både hos mamman och fostret. Träning under graviditet har visat sig ge effekter såsom minskad trötthet, bättre sömn, snabbare tillväxt av moderkakan, minskad risk för komplicerade förlossningar, snabbare återhämtning, mindre rygg- och bäckenbesvär m.m.

Träning och rehabilitering är något som vi på KiropraktorKompaniet fäster stor vikt vid då samtliga är i grunden utbildade personliga tränare och har genom åren vidareutbildat sig inom träning.

Syftet med träningen när ni väntar barn ska inte vara att öka i muskelmassa, att gå ner i vikt eller att slå ett personligt rekord. Nej, det handlar om att förbereda sig inför förlossningen, underhålla kroppen, må bra och sist men inte minst att reducera risken för bäcken-ländryggssmärtor genom rätt träning, rätt övningar beroende på vilken vecka i graviditeten man befinner sig i.

Vi hjälper er!

Välkomna!